Veranderingen van vandaag
Net als eerdere crises heeft de coronapandemie gezorgd voor een ‘survival of the fittest’, een schifting tussen sterke en zwakke bedrijven. Maar door de uitgebreide steunpakketten en andere regelingen zijn er toch beduidend minder bedrijven ‘omgevallen’. Ook de werkloosheid valt mee: zo’n 60 % van de als gevolg van corona ontslagen werknemers heeft inmiddels weer een baan gevonden, vaak in dezelfde branche.
Met het einde van corona voorzichtig in beeld, durven ondernemers weer plannen te maken, te investeren. En dat is goed voor andere ondernemers, zo komt de zaak in beweging.

Onder de economische druk – maar eigenlijk ook al daar voor – is de branchevervaging wel toegenomen. Als het oorspronkelijke aanbod of assortiment onvoldoende omzet genereert, wordt er meer in huis gehaald. De melkboer neemt er noten en luxe kazen bij. De bloemenwinkel zet geur- en drijfkaarsen op de plank. De barbier plaats een bierbar. En de slager komt met gemaksmaaltijden: even oppiepen in de magnetron en klaar.
Is dat een slechte ontwikkeling? Niet per se. Als je maar verstand hebt van wat je verkoopt en je klanten een goed advies kunt geven.

Binnenkort zullen we wel afscheid nemen van het verplichte thuis werken. Maar de kans is groot dat we toch minder vaak ‘naar het werk’ zullen gaan. Bedrijven – management en medewerkers – hebben ervaren dat het soms wel makkelijk is. Beter. Effectiever. Kostenefficiënter.
Zoom, Teams en Skype kunnen een persoonlijke ontmoeting natuurlijk niet vervangen. Maar waarom kwamen we eigenlijk zo vaak en veel bij elkaar? Zaten we de hele dag in ons eigen kamertje, naast die andere kamertjes. En spraken we elkaar alleen bij de koffie en de lunch?
Voorwaarde is misschien dat bedrijven oplossingen creëren. Het thuiswerken gaan faciliteren. Zodat de keukentafel weer beschikbaar komt voor de ochtendkrant, het speelgoed van de kinderen en de pan met aardappels.