Waar gaan we naar toe?
Komen er steeds minder fysieke winkels? Dat zou zo maar kunnen. Corona heeft ons noodgedwongen geleerd om meer en vaker online te bestellen, webwinkels konden de vraag niet aan. Er kwamen er ook veel nieuwe bij, waaronder oplichters die graag een graantje meepikten.
De trend van winkel naar webshop was er natuurlijk al. Corona heeft alleen maar een extra zetje gegeven. Nou ja, een flinke duw.
Maar voor sommige artikelen zal ‘live’ wel de voorkeur houden, denk aan kleding en schoenen. Meteen passen is wel zo handig, en je ziet ook of het je staat of niet.

Daar komt nog bij dat winkelen meer is dan alleen uitkiezen en afrekenen. Winkelen is een beleving. En die kan heel goed online beginnen en live vervolgd worden. Of misschien we net andersom, afhankelijk van de branche. We houden een mix van fysiek en online, omdat ze niet zonder elkaar kunnen.

Voor promotie en werving zullen zich de komende tijd ongetwijfeld nieuwe communicatiekanalen gaan aandienen. Instagram, Facebook en LinkedIn hebben niet het eeuwige leven, net zo min als de opvolgers die nu al staan te trappelen. Beeldbellen heeft een sprong vooruit gemaakt en zal nog verder groeien. En we weet wat artificial intelligence en augmented reality ons nog gaan brengen?

Waar we de komende jaren zeker niet omheen kunnen, zijn duurzaamheid en innovatie. Zuinig zijn op wat we hebben en slimme oplossingen gebruiken, dat gaat het een en andere vragen van de ondernemer. Met om te beginnen: veel flexibiliteit. Maar als het goed is, anticipeert een ondernemer altijd al op de vraag, de tendensen en de mogelijkheden. Wat dat betreft is er dus niets nieuws onder de zon.