Corona – Landelijke regelingen

Mocht al deze informatie toch je vragen niet beantwoorden of is jouw situatie niet goed te vangen in een van deze regelingen?
Stuur je vraag of verhaal dan naar coronaloket@ondernemersgooisemeren.nl . Wij zullen zo snel als mogelijk antwoorden.

Landelijke regelingen

Bron: Kamer van Koophandel

De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Er zijn vergaande regelingen van kracht waar je als zzp’er of mkb’er gebruik van kunt maken, op korte en langere termijn. Bekijk hier wat je mogelijkheden zijn.


Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW)

Voor werkgevers met werknemers – uitvoeringsorgaan: UWV

Voor wie is de regeling bedoeld?

Deze regeling is bedoeld voor ondernemers met personeel die een omzetverlies van minimaal 20% verwachten.

Wat houdt de regeling in?

De NOW vervangt de werktijdverkorting (WTV), die wordt ingetrokken. De regeling moet zoveel mogelijk werknemers aan het werk houden, ook werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsplicht heeft. Werkgevers kunnen met de nieuwe regeling een aanvraag indienen voor een ‘substantiële tegemoetkoming in de loonkosten’, en hiervoor van het UWV een voorschot ontvangen. Zo kunnen werkgevers werknemers met een vast én flexibel contract in dienst houden en doorbetalen. De tegemoetkoming kan in ieder geval voor 3 maanden aangevraagd worden, met de mogelijkheid tot verlenging (eventueel onder andere voorwaarden) met nog eens 3 maanden. De regeling geldt ook voor bedrijven die uit voorzorg dichtgaan, of wel open blijven maar veel omzetverlies hebben. In beide gevallen moeten deze bedrijven natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen.

De NOW-regeling neemt omzetverlies mee als criterium (in de WTV was dit nog werkvermindering). Onder de nieuwe regeling hoeft niet aangetoond te worden in welke mate de buitengewone omstandigheden hebben bijgedragen tot het omzetverlies.

Flexibele contracten

De nieuwe tegemoetkoming is ook van toepassing op de loonkosten voor werknemers waarvoor de werkgever geen loondoorbetalingsplicht heeft. Denk aan werknemers met een oproepcontract. Uitzendbureaus kunnen ook voor uitzendkrachten een tegemoetkoming aanvragen.

Voor werknemers die onder de regeling vallen betekent dit dat hun loon volledig kan worden doorbetaald. Werknemers verbruiken met de regeling hun WW-rechten niet omdat de regeling losstaat van de WW. Werknemers en werkgevers kunnen zelf afspreken of werknemers werk moeten verrichten.

Einde WTV

Als je al een aanvraag voor WTV gedaan had, wordt die vanaf nu beschouwd als aanvraag voor de nieuwe tegemoetkomingsregeling. Je hoeft dan niets te doen en krijgt vanzelf bericht.

WTV kun je niet meer aanvragen. Die regeling is gestopt omdat de WTV niet snel genoeg was, en niet goed toepasbaar op de uitzonderlijke situatie rond de coronacrisis. Als je al een toekenning voor werktijdverkorting hebt gehad, blijft deze van kracht. Zodra je wilt verlengen, stap je over naar de nieuwe regeling.

Wat zijn de voorwaarden?

  • Bij de aanvraag committeert de werkgever zich vooraf aan de verplichting géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aan te vragen voor zijn werknemers gedurende de periode waarover de tegemoetkoming ontvangen wordt.
  • De aanvrager verwacht tenminste 20% verwacht omzetverlies.
  • De aanvraag geldt voor een periode van 3 maanden, die eenmalig verlengd kan worden met nog eens 3 maanden (aan de verlenging kunnen extra voorwaarden worden gesteld).
  • De regeling geldt voor omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.
  • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet, maximaal 90% van de loonsom. Hieronder enkele voorbeelden waarin de relatie tussen omzetdaling en hoogte van de tegemoetkoming is uitgewerkt:
    • Indien 100% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 90% van de loonsom van een werkgever.
    • Indien 50% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 45% van de loonsom van een werkgever.
    • Indien 25% van de omzet wegvalt, bedraagt de tegemoetkoming 22,5% van de loonsom van de werkgever.
  • Op basis van de aanvraag zal het UWV een voorschot verstrekken ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming.
  • Achteraf wordt vastgesteld wat de werkelijke daling in de omzet is geweest.
  • Voor aanvragen boven een nader te bepalen omvang van de tegemoetkoming is een accountantsverklaring vereist.
  • Bij de definitieve vaststelling van de tegemoetkoming vindt nog een correctie plaats als er sprake is geweest van een daling van de loonsom.

Hoe doe ik een aanvraag?

Uiteindelijk gaat de NOW-aanvraag via het UWV, maar op dit moment kun je nog geen aanvraag indienen. Op korte termijn komen er meer details beschikbaar. Wel is duidelijk dat omzetverlies vanaf 1 maart 2020 in aanmerking komt voor deze noodmaatregel. Voor de aanvraag is straks geen eHerkenning of andere vorm van authenticatie en autorisatie nodig. Aanvragen doe je met je loonheffingsnummer. Op fraude wordt gecontroleerd.

Aangifte loonheffing

Let op: heb je je aangifte loonheffing nog niet verstuurd naar de Belastingdienst? Doe dit dan snel, want het UWV heeft die gegevens straks nodig voor de NOW-aanvraag. De Belastingdienst roept ondernemers op dit op korte termijn te regelen en meldt daarbij dat je vanwege de coronacrisis uitstel van betaling kunt aanvragen (zie ook de regeling Uitstel Belastingdienst).

Meer informatie vind je op Ondernemersplein van de Kamer van Koophandel. Beantwoord deze informatie toch niet jou vragen? Mail ze dan naar coronaloket@ondernemersgooisemeren.nl .

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)

uitvoeringsorgaan: gemeente

Voor wie is deze regeling?

Deze regeling staat open voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, die in de knel komen door de coronacrisis.

Wat houdt de regeling in?

Met deze regeling kunnen zelfstandig ondernemers maximaal 1.500 euro netto per maand ontvangen. De regeling is gebaseerd op de al bestaande Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen), maar wordt sneller behandeld en verstrekt. Deze voorziening heeft tijdelijk soepele voorwaarden vanwege de bijzondere situatie waarin Nederland verkeert: de inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft bijvoorbeeld later niet te worden terugbetaald. Daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd. Er zijn 2 vormen van ondersteuning mogelijk:

  • maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum.
  • daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd.

De tijdelijke regeling houdt het volgende in:

  • De toets op levensvatbaarheid wordt niet toegepast, waardoor een snelle behandeling van aanvragen mogelijk is.
  • De inkomensondersteuning voor levensonderhoud hoeft later niet terugbetaald te worden.
  • Er is in deze tijdelijke regeling geen sprake van een vermogens- of partnertoets.
  • Binnen 4 weken wordt voor een periode van maximaal 3 maanden inkomensondersteuning voor levensonderhoud verstrekt. Daarbij kan er met voorschotten worden gewerkt.
  • De hoogte van de inkomensondersteuning is afhankelijk van het inkomen en de huishoudsituatie maximaal 1.500 euro netto per maand.
  • Deze versnelde procedure geldt ook voor aanvragen voor een lening voor bedrijfskapitaal tot maximaal 10.157 euro tegen 2% rente.
  • De maximale looptijd van een lening is 3 jaar. Tot 1 januari 2021 hoeft er nog niet te worden afgelost.
  • Het bedrijfskapitaal mag niet gebruikt worden om bestaande leningen te herfinancieren.
  • Per huishouden kan maximaal 1 keer een uitkering en/of bedrijfskapitaal worden toegekend.

De Tozo geldt vooralsnog voor 3 maanden, tot 1 juni 2020 en wordt uitgevoerd door de gemeente waar de ondernemer woont. De regeling werkt terug tot 1 maart 2020.

Wat zijn de voorwaarden?

De extra tijdelijke ondersteuning voor gevestigde ondernemers is gemaakt voor zelfstandig ondernemers die in de knel komen door de coronacrisis. Het kabinet doet een moreel appel op ondernemers om zich alleen in die situatie te melden. Voor de tijdelijke regeling moet de woonplaats in Nederland zijn. Ondernemers die in België of Duitsland wonen, komen dus niet in aanmerking.

Meer specifiek gelden de volgende eisen:

  • Gevestigde zelfstandigen, vanaf 18 jaar tot de pensioengerechtigde leeftijd.
  • Woonachtig en rechtmatig verblijvend in Nederland.
  • Nederlander of daarmee gelijkgesteld.
  • Het bedrijf of zelfstandig beroep wordt in Nederland uitgeoefend.
  • Voldoet aan wettelijke vereisten voor de uitoefening van het eigen bedrijf, waaronder ingeschreven in het Handelsregister van KVK.
  • Is vóór 17 maart 2020 gestart met de onderneming en voldoet aan het urencriterium, dat wil zeggen minimaal 1.225 uur per jaar werkzaam in het eigen bedrijf of zelfstandig beroep. Ondernemers die gestart zijn na 1 januari 2020 en geen inkomen hebben, of onder de bijstandsnorm, kunnen een beroep doen op reguliere bijstand.
  • Woonachtig in de gemeente, waar aanvullende inkomensondersteuning wordt aangevraagd.
  • Inkomen als gevolg van de coronacrisis onder het sociaal minimum.

Hoe doe ik een aanvraag?

Ondersteuning kun je aanvragen in de vorm van een aanvullende uitkering voor levensonderhoud en/of voor bedrijfskapitaal. De regeling is gebaseerd op de al bestaande Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en wordt uitgevoerd door gemeenten. Daar kun je dus terecht voor je aanvraag. Het gaat daarbij om de woongemeente, niet de gemeente waar je bedrijf is gevestigd.

Wie nog enige ontvangsten/inkomsten hebben, wordt verzocht nog even te wachten met de aanvraag. Als aanvragen gespreid binnenkomen ontlast dat de gemeente en worden de mensen met de hoogste nood als eerste geholpen.

Voor de gemeente Gooise Meren wordt de regeling uitgevoerd door de gemeente Hilversum. U kunt daar uw aanvraag indienen. Dit doet u door een e-mail te sturen naar zelfstandigenloket@hilversum.nl

Wat heb je nodig?

Voor de aanvraag komt een digitaal formulier beschikbaar. Dit dien je in bij je woongemeente, samen met kopieën van je identificatiebewijs (rijbewijs voldoet niet), bankafschriften, de bestaande beschikkingen, brieven en informatie over huishoudenssamenstelling. De gemeente haalt zelf gegevens op uit het KVK Handelsregister (uittreksel). Gemeenten hebben de behandeling soms uitbesteed aan een samenwerkingsverband of (grotere) buurgemeente. Voor de gemeente Gooise Meren wordt de regeling uitgevoerd door de gemeente Hilversum. U kunt daar uw aanvraag indienen.

Gemeente Gooise Meren

Voor de aanvraag wordt nu nog het bestaande aanvraagformulier Bbz gebruikt. Hier kan je een aanvraagformulier invullen en digitaal indienen (met DigiD). Je hebt geen eHerkenning nodig om dit formulier in te kunnen vullen.
Je aanvraag dient o.a. te zijn voorzien van een uittreksel van het Handelsregister van KVK, kopieën van je identificatiebewijs, bankafschriften en eventueel bestaande beschikkingen en brieven. Op dit moment geeft het loket van de gemeente Hilversum aan overladen te worden met aanvragen en begrip te hebben voor het feit dat niet direct op iedere aanvraag gereageerd kan worden.

Meer informatie

Meer informatie vind je op Ondernemersplein.kvk.nl: Extra Bbz-ondersteuning voor zzp’ers (Tozo).

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Beleidsregel tegemoetkoming schade COVID-19: 4.000 euro voor direct getroffen ondernemers

Uitvoeringsorgaan: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Voor wie is de regeling?

De tegemoetkoming is bedoeld voor die mkb-bedrijven, zowel met als zonder personeel, die door noodgedwongen sluiting, de inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies, schade lijden. Je komt in aanmerking als je voldoet aan de voorwaarden én de hoofdactiviteit van je onderneming overeenkomt met een van de in de regeling benoemde SBI-codes.

Een eerste afbakening van de doelgroep van deze beleidsregel zijn ondernemingen in de sectoren:

  • eet- en drinkgelegenheden
  • bioscopen
  • haar- en schoonheidsverzorging
  • reisbemiddeling en reisorganisaties
  • rijschoolhouders
  • sauna’s, solaria, zwembaden, fitnesscentra, sportclubs en sportevenementen
  • bepaalde private culturele instellingen zoals musea, circus, theaters, schouwburgen en muziekscholen
  • evenementenlocaties en organisatoren
  • casino’s

Om aanspraak te kunnen maken op deze regeling, moest je op 15 maart 2020 met een van deze codes als hoofdactiviteit vermeld staan in het KVK Handelsregister.

Wat houdt de regeling in?

Deze bedrijven kunnen vanaf nu een directe, vaste tegemoetkoming van 4.000 euro aanvragen. Deze tegemoetkoming is vrijgesteld van belastingen en kun je vrij besteden.

Wat zijn de voorwaarden?

  • De onderneming is opgericht en ingeschreven in het KVK Handelsregister vóór 16 maart 2020.
  • Ondernemingen kunnen verschillende rechtsvormen hebben. Bijvoorbeeld: eenmanszaak, besloten vennootschap (bv), vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv), maatschap, coöperatie, vereniging en stichting.
  • In de onderneming zijn maximaal 250 personen werkzaam. Dit blijkt uit de inschrijving in het KVK Handelsregister.
  • De hoofdactiviteit van de onderneming is op 15 maart 2020 geregistreerd onder een van de vereiste SBI-codes.
  • De onderneming heeft een fysieke vestiging in Nederland waarvan het vestigingsadres is geregistreerd in het KVK Handelsregister.
  • Niet-horecaondernemingen verklaren, tijdens de aanvraag, ten minste 1 vestiging met een ander adres te hebben dan het privéadres van de eigenaar/eigenaren. Bij deze ondernemingen mag het privéadres eigenaar/eigenaren dus niet gelijk zijn aan het vestigingsadres.
  • Uitgezonderd zijn horecaondernemingen met SBI-code 56.10.1, 56.10.2 en 56.30. Zij verklaren, tijdens de aanvraag, in elk geval 1 horecagelegenheid te huren, pachten of in eigendom te hebben. Bij deze ondernemingen mag het privéadres eigenaar/eigenaren wel gelijk zijn aan vestigingsadres.
  • De tegemoetkoming bedraagt eenmalig 4.000 euro per onderneming (en niet per vestiging).
  • De ondernemer geeft bij de aanvraag een bankrekeningnummer op dat op naam van de onderneming staat.
  • De onderneming is niet failliet.
  • De onderneming heeft geen verzoek tot verlening van surseance van betaling ingediend bij de rechtbank.
  • De ondernemer verklaart dat, van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020, er een omzetverlies verwacht wordt van ten minste 4.000 euro.
  • De ondernemer verklaart ten minste 4.000 euro aan vaste lasten te verwachten in de periode van 16 maart 2020 t/m 15 juni 2020. Ook na gebruik van andere door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen.
  • De ondernemer verklaart bij de aanvraag dat over het huidige en de afgelopen 2 belastingjaren niet meer dan 200.000 euro aan overheidssteun is ontvangen (de-minimisverordening). Ondernemingen die het gehele bedrag al hebben uitgeput komen niet in aanmerking voor de regeling.
  • De onderneming verklaart geen overheidsbedrijf te zijn.

Hoe doe ik een aanvraag?

Je kunt vanaf nu een aanvraag voor de tegemoetkoming van 4.000 euro indienen bij RVO.nl. Aanvragen doe je online via de website van RVO.nl. Bij verstrekking van de juiste gegevens zal de aanvraag binnen 3 weken worden goedgekeurd en uitbetaald. RVO zet echter alles op alles om dit binnen 1 week te doen.

Je hebt 3 maanden de tijd, dus tot en met vrijdag 26 juni 2020, om een aanvraag in te dienen.

Meer informatie

Meer informatie over deze tegemoetkoming, de voorwaarden en het aanvragen vind je in het artikel: 4.000 euro tegemoetkoming schade COVID-19.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Verruiming van de Borgstelling MKB-kredieten: BMKB-C

aanvragen via banken / geaccrediteerde financierders

Voor wie is de regeling?

De BMKB is bestemd voor ondernemingen met maximaal 250 werknemers (fte) met een jaaromzet tot 50 miljoen euro of een balanstotaal tot 43 miljoen euro.

Wat houdt de regeling in?

Om ondernemers die door de coronacrisis zijn getroffen te helpen zijn de regels voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) versoepeld. Deze aangepaste regeling is per 16 maart 2020 van kracht. Met de regeling kunnen bedrijven onder gunstiger voorwaarden geld lenen bij de bank.

De overheid wil met deze regeling voorkomen dat bedrijven die worden geraakt door de gevolgen van het coronavirus in liquiditeitsproblemen komen. Met de maatregel staat de overheid voor een deel garant voor bedrijven die een lening willen afsluiten, maar aan de financier (met name banken) niet genoeg zekerheden kan bieden. Hierdoor kun je als ondernemer meer lenen.

Wat zijn de voorwaarden?

  • De overheid staat borg voor 90% van het geleende bedrag. 75% van een overbruggingskrediet kan met BMKB worden gefinancierd.
  • De persoonlijke borg van de ondernemer is verlaagd van 25% naar 10%.
  • Het kredietdeel voor risico van de bank kan in de vorm van een nieuwe lening, een nieuw rekening courant krediet (rood staan) of een verhoging van een bestaand rekening courant krediet.
  • Het maximale krediet is vastgesteld op 1,5 miljoen euro.
  • De maximale looptijd van het BMKB krediet is 8 kwartalen.
  • De manier van aflossen is de keuze van de bank. De opties zijn:Lineair (elke keer hetzelfde bedrag + rente over het openstaande bedrag), eventueel met aflossingsvrije periode.
  • Ineens, aan het einde van de looptijd.
  • De toets op een tekort aan zekerheden is bij inzet BMKB niet aan de orde.

Hoe doe ik een aanvraag?

Aanvragen van de regeling doe je niet zelf, maar je kunt een geaccrediteerde financier vragen van de regeling gebruik te maken. Meestal is dat je bank. De geaccrediteerde financiers staan op de website van RVO. Om de procedure te versnellen heeft de overheid met banken afspraken gemaakt over de beoordeling van kredietaanvragen. Zij kunnen toepassing van BMKB-C daarom zonder tussenkomst van RVO afhandelen.

Meer informatie?

Meer informatie vind je op Ondernemersplein.kvk.nl: Borgstelling MKB-kredieten (BMKB).

(laatste bijgewerkt: 27-3-2020)


Uitstel betalen belasting

Belastingdienst

Voor wie is deze regeling?

Ondernemers die door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen en in Nederland belasting betalen.

Wat houdt de regeling in?

Als je door de coronacrisis in de problemen bent gekomen, kun je de Belastingdienst verzoeken om uitstel van belastingbetaling. Dat kan gaan om je inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting. Als je de komende maanden te laat je belasting betaalt, zal de Belastingdienst geen verzuimboete uitdelen. Als je door de huidige situatie een lagere winst verwacht is het bovendien raadzaam een verlaging van de voorlopige aanslag aan te vragen.

Tijdelijk bijna geen invorderingsrente

De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn wordt tijdelijk verlaagd van 4% naar bijna 0%. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de belastingrente wordt tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Dit zal gelden voor alle belastingen waarvoor belastingrente geldt. De tijdelijke verlaging van het tarief van de belastingrente gaat in vanaf 1 juni 2020, behalve voor de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting gaat de verlaging in vanaf 1 juli 2020.

Tijdelijk uitstel heffing energiebelasting/heffing Opslag Duurzame Energie

Het kabinet wil de heffing van de energiebelasting en/of de heffing van Opslag Duurzame Energie (ODE) voor bedrijven in de tweede, derde en vierde belastingschijf tijdelijk uitstellen. Het kabinet onderzoekt hoe dit kan worden vormgegeven. Daarbij is het vooral van belang dat het uitstel van betaling voor de belastingplichtige energieleveranciers daadwerkelijk ook leidt tot meer liquiditeit voor de afnemers van elektriciteit en aardgas, zoals in de sierteelt. Het kabinet gaat hierover in gesprek met de energieleveranciers.

Coulanceperiode vastleggen arbeidscontracten verlengd

Daarnaast verlengt de Belastingdienst de coulanceperiode voor het schriftelijk vastleggen van vaste arbeidscontracten. Werkgevers krijgen daar nu 3 maanden langer voor, tot 1 juli. Volgens de nieuwe Wet Arbeidsmarkt in Balans moeten werkgevers controleren of een arbeidscontract aan de administratieve eisen voor de lage WW-premie voldoet. Voor vaste contracten betaal je meestal de lage WW-premie, mits het geen oproepcontract is, het contract schriftelijk is vastgelegd en door werkgever en werknemer is ondertekend. Voor andere contracten geldt de hogere WW-premie.
Ook wordt de bepaling herzien die regelt dat werkgevers met terugwerkende kracht de hoge WW-premie moeten betalen als personeel meer dan 30% werkt bovenop de contracturen. De regeling zou anders nadelig kunnen uitvallen voor werkgevers die het extra druk hebben, zoals bij supermarkten en in de zorg, aldus de Belastingdienst.

Wat zijn de voorwaarden?

Je kunt voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen uitstel aanvragen. Dit betekent dat je uitstel kunt aanvragen nadat je aangifte hebt gedaan en een aanslag hebt ontvangen.

Hoe doe ik een aanvraag?

Je stuurt je aanvraag schriftelijk naar de Belastingdienst. In de brief motiveer je je aanvraag. Daarna wordt de invordering stilgezet. Pas later vindt de beoordeling van je aanvraag plaats.

Doordat er veel aanvragen binnenkomen, kan de behandeltijd oplopen.

Meer informatie?

Je vindt meer informatie op Belastingdienst.nl: Coronavirus: belastingmaatregelen voor ondernemers (inclusief zzp’ers).

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Verruiming regeling Garantie Ondernemersfinanciering (GO)

uitvoerende instantie: banken

Voor wie is de regeling?

De verruiming geldt voor mkb’ers en grote bedrijven.

Wat houdt de regeling in?

Mkb’ers en grote bedrijven die moeite hebben om bankleningen en –garanties te krijgen kunnen gebruikmaken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO). Het kabinet stelt voor het garantieplafond van de GO te verhogen van 400 miljoen naar 1,5 miljard euro. Met de GO geeft de overheid een 50% garantie op bankleningen en bankgaranties. Het maximum per onderneming ligt tijdelijk op 150 miljoen euro. Het kabinet ‘committeert zich om alle garantieruimte te verstrekken die nodig is’.

Hoe doe ik een aanvraag?

Om gebruik te maken van de regeling meld je je bij je bank.

Meer informatie?

Meer informatie vind je op Ondernemersplein.kvk.nl: Garantie ondernemingsfinanciering (GO).

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Rentekorting kleine ondernemers op microkredieten

Qredits

Voor wie is deze regeling?

De rentekorting op microkredieten geldt voor klanten van Qredits. Qredits is er voor kleine ondernemers en zzp’ers.

Wat houdt de regeling in?

Qredits komt bestaande klanten die geraakt worden door de coronacrisis tegemoet in het dragen van hun financieringslasten. De verstrekker van microkrediet verleent 6 maanden uitstel van aflossing. De rente gaat in die periode omlaag naar 2%. De maatregel is bedoeld om kleine ondernemers in bijvoorbeeld de horeca, detailhandel, persoonlijke verzorging, bouw en zakelijke dienstverlening te ondersteunen. Het kabinet ondersteunt Qredits voor deze maatregel met maximaal 6 miljoen euro. Kleine ondernemers en zzp’ers die nog geen krediet hebben bij Qredits, kunnen daar terecht voor het aanvragen van een lening of overbruggingskrediet als gevolg van de coronacrisis.

Hoe doe ik een aanvraag?

Voor rentekorting op je bestaande microkrediet bij Qredits, of een nieuwe kredietaanvraag, kun je rechtstreeks bij Qredits terecht.

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie op Qredits.nl

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Tijdelijk borgstelling voor land- en tuinbouwbedrijven

Voor wie is deze regeling?

Deze regeling is er voor land- en tuinbouwbedrijven.

Wat houdt de regeling in?

Er komt er een tijdelijke borgstelling voor werkkapitaal onder de regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL). Het kabinet staat daarmee borg voor de kredieten van agrarisch ondernemers.

Hoe doe ik een aanvraag?

De regeling is nog niet ingegaan. Dit gaat zo snel mogelijk gebeuren. Dan worden ook de voorwaarden bekendgemaakt.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op Ondernemersplein.kvk.nl: Borgstellingskrediet voor de landbouw.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Toeristenbelasting en cultuursector

Het kabinet praat met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over de mogelijkheid om (voorlopige) lokale aanslagen aan ondernemers stop te zetten en al opgelegde aanslagen aan bedrijven (tijdelijk) in te trekken. Het gaat in het bijzonder om de toeristenbelasting. Een aantal gemeenten heeft zelf al maatregelen genomen. Ook is het Rijk met de cultuursector in overleg om te kunnen aansluiten bij generieke maatregelen en eventuele verbijzondering indien dat nodig is. Aanvullende informatie over de coronacrisis en de cultuursector is te vinden op de site van de Rijksoverheid.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Banken

Een aantal banken heeft in navolging van de overheid een aanvullende maatregel aangekondigd om kleinere ondernemers te ontzien. Gezonde bedrijven krijgen van de banken 6 maanden uitstel van aflossing op hun leningen tot 2,5 miljoen euro. Het gaat om klanten van ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank en Triodos Bank. De banken melden via de Nederlandse Vereniging van Banken dat ze voldoende gezonde buffers hebben opgebouwd om deze maatregel te nemen. Voor bedrijven met hogere financiering geldt de maatregel niet. Wel worden de ontwikkelingen voor die groep in de gaten gehouden. “Dat kan leiden tot extra stappen in overleg met het kabinet en de toezichthouders”, aldus de NVB. “Het gaat hierbij om een minimumregeling waarop banken aanvullend maatwerk kunnen leveren voor zakelijke klanten.”

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Pensioenfondsen

De pensioensector heeft aangekondigd bij te willen dragen, maar laat weten daar door wettelijke voorschriften beperkt ruimte voor te hebben. Werkgevers die door de coronacrisis zijn getroffen kunnen zich melden voor een mogelijke betalingsregeling. Ook is het maken van afspraken over een soepeler betalingstermijn bespreekbaar, binnen de wettelijke mogelijkheden. Daarnaast kan het invorderingsbeleid bij het innen van de premies worden versoepeld, bijvoorbeeld door geen incassobureaus in te schakelen of administratieve boetes op te leggen.

De Stichting van de Arbeid, de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars melden in een gezamenlijk persbericht dat de problemen per werkgever en sector verschillen. Er wordt daarom ‘maatwerk geboden’ op basis van ‘oplossingsrichtingen’. “De ruimte voor dat maatwerk is op dit moment nog beperkt, door wettelijke voorschriften ten aanzien van invorderingsinspanningen en betalingstermijnen.”

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Maatregelenpakket Nederlandse Douane

Door de coronacrisis kunnen veel bedrijven tijdelijk niet aan hun betalingsverplichtingen op grond van douaneregelgeving voldoen, en niet alle termijnen en douaneformaliteiten naleven. De Nederlandse Douane ondersteunt ondernemers die in de problemen komen, met een pakket aan maatregelen.

Zo biedt de Nederlandse Douane onder andere maatwerk aan bedrijven die niet kunnen voldoen aan de strikte wettelijke termijnen en bij (het aanvragen van) vergunningen. Daarnaast is uitstel van betaling mogelijk en wordt coulant omgegaan met het opleggen van boetes.

Uitgebreide informatie over de maatregelen vind je op de website van de Nederlandse Douane: Douane ondersteunt ondernemers met maatregelenpakket.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)


Initiatieven van de EU

Ook in Brussel en Frankfurt zitten instanties niet stil. Een kleine selectie van maatregelen: de Europese Commissie heeft een Corona Response Investment Initiative (CRII) van 37 miljard euro voor alle EU-lidstaten aangekondigd om de zorg, het mkb en de arbeidsmarkt te ondersteunen. De Europese Centrale Bank en andere toezichthouders zorgen dat banken goedkoper geld kunnen lenen van de ECB, dat ze daarna weer aan hun klanten kunnen lenen. De ECB koopt dit jaar voor honderden miljarden euro’s extra bedrijfs- en staatsobligaties op om de economie te stimuleren. De Europese Investeringsbank-groep (EIB-groep) zal tot 40 miljard euro aan financiering mogelijk maken om bedrijven die zijn getroffen door het coronavirus financieel te ondersteunen.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020)

SET Covid19: Stimulering digitale zorg

Om digitale zorg op afstand te faciliteren wordt de SET-regeling tijdelijk uitgebreid. Zorgaanbieders kunnen met deze regeling subsidie krijgen om digitale toepassingen aan te schaffen. De uitbreiding is nodig omdat de thuiszorg onder druk staat door de maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Voorbeelden van die toepassingen zijn tablets met beeldzorgapps, apps om een indicatie te stellen of een mantelzorger te ontlasten, medicatiedispensers en telebegeleiding en bijbehorende licenties.

Het subsidiebedrag is een vast bedrag van € 50.000, waarvan je maximaal 50% mag inzetten voor aanschaf-, lease- en licentiekosten van deze toepassingen. Met dit bedrag kun je ook externen inhuren die helpen bij de implementatie. Er is geen eigen bijdrage vereist. RVO.nl voert de regeling uit. Meer informatie over de voorwaarden vind je hier.

Aanvragen gaat via mijn.rvo.nl. Daar staan de benodigde formulieren voor een aanvraag, inclusief een format voor het stappenplan. Samenwerkingsverklaringen zijn niet nodig, de beoordelingscriteria zijn versoepeld. De criteria van de reguliere SET zijn niet van toepassing voor deze subsidie. Binnen 5 werkdagen wordt je aanvraag beoordeeld. Meer informatie vind je op Ondernemersplein.

(laatst bijgewerkt: 27-3-2020